סעודת עניים בבית התבשיל: לתת לנזקקים להשתתף בשמחה שלכם

עמותת "בית התבשיל" מוכרת יותר מכל בזכות חדרי האוכל המרכזיים שלה – בבני ברק וברעננה, שהיו למעשה פעילויות החסד הראשונות שלה. חדר האוכל המרכזי של "בית התבשיל" הוא למעשה בית תמחוי לכל דבר, אליו מתקבצים מידי יום עשרות נזקקים וגלמודים וזוכים לארוחה חמה ומזינה, ללא עלות כמובן. "בית התבשיל" אינה עוד עמותה לנזקקים, כי אם גוף אנושי ורחב לב המעניק לכל אחד גם מנה גדושה של כבוד, הערכה והקשבה.

"'בית התבשיל' הוא לא רק בית תמחוי", מגלה לנו אחד הפעילים. "כדי להכין אוכל חם לנזקקים אפשר להקים עמותות לנזקקים וכל אחד יכול להרים תרומה לנזקקים. כאן אנחנו לא רק מבשלים להם ארוחת צהרים משובחת, אלא גם מטים להם אוזן קשבת. את החסד שאנו גומלים עם אותם נזקקים בהקשבה, ברגישות וביחס אנושי, שום עמותה לנזקקים אינה יכולה לעשות. זהו חסד עם נשמה".

מיום ליום ומשנה לשנה גדלה פעילות "בית התבשיל" ומספר הנזקקים הסועדים בחדרי האוכל בכל יום. כיום כבר זוכים מאות נזקקים לקבל מידי יום ארוחה חמה בבית התמחוי של "בית התבשיל", בכבוד, מסירות ואהבה.

לצד הפעילות המבורכת, בכל שנה בחג הפסח מקיים "בית התבשיל" ליל סדר מרכזי לנזקקים שהופכים ללילה אחד לבני חורין של ממש. הסדר עצמו מכובד, עם כל התוספות והמנות שיש בכל בית בישראל. על עריכת החסד מופקד כבר עשרות שנים חזן ידוע ומוכר שמוביל את הסדר וקריאת ההגדה של פסח. עוצמת ליל הסדר ב"בית התבשיל" כה גדולה, עד שיש לא מעט אנשים שמגיעים ליהנות מהסדר של "בית התבשיל", למרות שהם כלל אינם בהגדרה של 'נזקקים'.

כשאתם תורמים עבור חסד, דעו לכם שיש תרומות לעמותות ויש תרומה לנזקקים ישירות. בתרומתכם ל"בית התבשיל" אתם מסייעים בעריכת מזונו של עוד אדם רעב. זו תרומה לנזקקים שמגיעה ישירות אליהם, אל ליבם, בלי מתווכים ובצורה חמה וביתית.

המנהג לקיים "סעודת עניים" ביום שאתם עורכים שמחה דוגמת נישואי ילדכם, הוא אחד המנהגים החשובים והמרתקים. ישנם כמובן דרכים רבות כיצד להרים תרומה לנזקקים או להרים תרומות לעמותות, אך הרעיון לקיים ארוחה דשנה לנזקקים בבית תמחוי, דווקא בזמן שמחתכם, הוא מיוחד.

המקור למנהג ייחודי זה הוא בדברי הזוהר הקדוש "מנהג ישראל קדושים, לערוך סעודה לעניים בתוך סעודת החתונה". כיוון שבתוך האירוע עצמו יש קושי להוביל סעודה כזו, נהגו רבים לפנות לבית תמחוי ולתרום סעודות לעניים שיוגשו ביום שמחתם. מקור נוסף לכך הוא בדברי הרמב"ם בהלכות יום טוב, ש"כל שמחה שהיא לפני ה', יש מצווה לשמח בה גם עניים ואומללים".

בעמותות לנזקקים אוהבים להביא את הסיפור המופיע בגמרא (שבת דף קנ"ו) על בתו של רבי עקיבא שניצלה מהכשת נחש ארסי ביום נישואין, לאחר שנתנה מנה לעני בעת חתונתה. וכפי שמתואר בגמרא שבערב החתונה, בעת שכולם היו עסוקים בסעודה ולא שמעו את העני, לקחה בתו של רבי עקיבא את מנתה והביאה לעני. ועל כך אמר רבי עקיבא "צדקה תציל ממוות".

ממעשיה של בת רבי עקיבא וממקורות נוספים למדים אנו כי הענקת ארוחה חמה לעני ולנזקק היא מצוות הצדקה המובחרת ביותר. באמצעות תרומות לעמותות אתם מסייעים כמובן בחסד, אך בתרומה לבית תמחוי דוגמת "בית התבשיל" לצורך סעודת עניים, הרי שזו תרומה לנזקקים לכך ישירות וחסד מהמעלה הראשונה.

תחשבו רגע על היום המאושר בחייכם. אתם שבעים ושמחים, כולם עסוקים במצוות שמחת חתן וכלה, ובדיוק ברגעים הללו בית התבשיל דואגים עבורכם לסעודת עניים – כדי שגם הנזקקים ישמחו יחד איתכם, משום שבסופו של דבר כשהנזקקים שבעים – גם השמחה שלכם שבעה!